Terapia autyzmu podjęta w odpowiednio szybkim czasie pozwala na złagodzenie istniejących zaburzeń i skuteczne opanowanie umiejętności społecznych przez dziecko. Na wczesnym etapie rozwoju mózg dziecka jest na tyle plastyczny, że wszelkie metody stymulowania funkcji poznawczych i pobudzanie rozwoju psychoruchowego przynoszą oczekiwane efekty. O skuteczności terapii autyzmu przesądza prawidłowa diagnoza i odpowiedni wybór narzędzi wspomagających rozwój dziecka. W tym celu zajęcia logopedyczne oraz trening umiejętności społecznych mogą się okazać kluczowym elementem w walce z zaburzeniami ogólnorozwojowymi.
Co wchodzi w skład terapii autyzmu?
- terapia psychologiczna,
- stymulowanie rozwoju poznawczego,
- rozwoju mowy,
- rozwoju komunikacji.
- zajęcia pedagogiczne,
- diagnoza rozwoju psychoruchowego,
- konsultacje pedagogiczne, diagnoza pedagogiczna,
- wyrównywanie deficytów rozwojowych w zaburzonych sferach,
- wspomaganie rozwoju dziecka w sferach społecznych, wychowawczych i edukacyjnych,
- modyfikowanie zaburzeń percepcyjno-motorycznych,
- praca nad trudnymi zachowaniami,
- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
- stabilizowanie emocji.
Terapia autyzmu – metody
- terapia z elementami Metody Krakowskiej,
- PECS – Picture Exchange Communication System,
- terapia behawioralna,
- polisensoryczne poznawanie świata: Metoda Knillów oraz Senso-Paka,
- terapia ręki,
- KORP- Karta Oceny Rozwoju Psychoruchowego,
- VB-MAPP- program do oceny umiejętności językowych i społecznych dla dzieci z autyzmem i zaburzeniami rozwojowymi,
- M-CHAT-R.