PON-PT: 09:00 - 20:00
SOB: 09:00 - 16:00, ND: - nieczynne

Piłsudskiego 33d
05-300 Mińsk Mazowiecki

Centrum Terapii dla Dzieci i Młodzieży, Mińsk Mazowiecki

Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Nie mniej jednak są pełne umiejętności, które maluch powinien umieć w dniu pierwszych urodzin. Oczywiście pojawienie danej umiejętności może być przyspieszone lub opóźnione o miesiąc lub dwa. Nie jest to sygnał do niepokoju. Zapraszam do zapoznania się z umiejętnościami dla każdej strefy rozwoju, które powinien nabyć roczny maluszek.

Rozwój motoryczny (ruchowy)

Dziecko 12-miesięczne umie już samodzielnie, stabilnie siedzieć. Umie również wstawać z siedzenia. Próbuje stawiać pierwsze nieporadne kroki trzymając się mebli. Bez trudu chodzi z dorosłym trzymając go za ręce. Manipuluje zabawkami w sposób niespecyficzny – rzuca zabawkami, obraca je, wkłada, wyjmuje. Kontroluje wzrokiem ruchy swojego ciała, a zwłaszcza rąk. Potrafi naśladować proste ruchy dorosłego, np. klaskanie czy tupanie.

Rozwój emocjonalny

12-miesięczny maluszek odróżnia swoich bliskich od osób obcych. Okazuje nieśmiałość i wstyd do nieznajomych. Często chowa się za nogami mamy, kiedy zagaduje go obca osoba w sklepie. Roczne dziecko jest silnie przywiązane do rodziców i płacze, kiedy wychodzą lub zostawiają go pod opieką innej osoby. Uspokaja się na widok mamy, lubi jej głos. Okazuje miłość poprzez przytulanie się. Złość okazuje poprzez krzyk, rzucanie zabawkami lub kopanie. W tym wieku jeszcze nie rozumie, że kopanie czy rzucanie czymś nie jest pożądaną formą okazywania emocji. Reaguje tak, ponieważ nie zna jeszcze słów, którymi można by to wyrazić. Smutek wyraża płacząc.

Rozwój mowy

Roczny maluch zaczyna mówić pierwsze, ważne dla niego słowa, takie jak mama, tata. Nazywa innych członków rodziny, jeśli są dla niego ważni – baba, dziadzia. Mówi am, kiedy chce jeść. Rozumie i wypowiada wyrażenia dźwiękonaśladowcze (bum, hop, miau, hau, iha). Mniej więcej wypowiada od 1 do 10 słów. Rozumie również proste polecenia. Potrafi podać przedmiot, o który prosimy, wskazać palcem dany obrazek w książce. Reaguje na swoje imię poprzez zwrócenie uwagi w stronę dźwięku.  Świadomie powtarza po dorosłym proste sylaby lub samogłoski. Dziecko jest chętne do komunikacji, lubi zabawę w a-kuku i inne wyliczanki, w których podejmuje aktywność językową.

Rozwój społeczny

W wieku 1 roku, dziecko nie lubi bawić się z rówieśnikami. Woli zabawę z rodzicami lub samodzielną. Chętnie zaprasza rodzica do zabawy. Utrzymuje kontakt wzrokowy z innymi. Potrafi utrzymać pole wspólnej uwagi z dorosłym i pokazywać palcem, to co go zainteresowało.

Rozwój poznawczy

12- miesięczne dziecko odkrywa związki przyczynowo – skutkowe między działaniem i konsekwencją. Uderza przedmiotami, aby sprawdzić jaki wydadzą dźwięk, lub rzuca zabawkami, aby sprawdzić, czy rodzic poda przedmiot. Roczniak chętnie angażuje się w czytanie książeczek z dorosłym, samodzielnie przewraca strony i wskazuje na interesujący obrazek. Najbardziej interesujące są dla niego zwierzęta, zabawki które można wkładać oraz instrumenty.

Jakie sygnały mogą być niepokojące w przypadku rocznego dziecka?

– brak gaworzenia, świadomego powtarzania sylab,

– brak gestu wskazywania palcem,

– brak kontaktu wzrokowego,

– brak społecznego uśmiechu w reakcji na widok mamy lub taty,

– brak poszukiwania źródła dźwięku,

– brak rozumienia,

– brak reakcji na swoje imię,

– dziecko nie próbuje samodzielnie jeść, stroni od zmiany diety lub sposobu podawania pokarmu,

– trudności motoryczne w siadaniu i wstawaniu, częste przewracanie się,

– brak pierwszych świadomych słów.

Powyższe sygnały są pierwszą lampką ostrzegawczą do zgłoszenia się do specjalisty. Mogą wskazywać na zaburzenia ze spektrum autyzmu, niedosłuch, zaburzenia wzroku i wiele innych. Warto udać się do specjalisty (logopedy, fizjoterapeuty, audiologa, psychologa), aby uzyskać diagnozę i jak najszybszą pomoc w osiąganiu kolejnych kamieni milowych.

Bibliografia:

  1. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna: stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007.

Oprac. mgr Magdalena Chomiuk

Dodano: 13 marca 2021, do kategorii Bez kategorii