PON-PT: 09:00 - 20:00
SOB: 09:00 - 16:00, ND: - nieczynne

Piłsudskiego 33d
05-300 Mińsk Mazowiecki

Centrum Terapii dla Dzieci i Młodzieży, Mińsk Mazowiecki

Integracja sensoryczna jest procesem, który rozpoczyna się już na etapie życia płodowego. To wówczas rozwijają się podstawowe systemy układu nerwowego, które odgrywają ogromną rolę w prawidłowym odbiorze docierających do nas bodźców. O integracji sensorycznej mówi się coraz więcej m.in. w kontekście terapii dzieci autystycznych. Wyjaśniamy, czym jest integracja sensoryczna i jakie zachowania mogą świadczyć o związanych z nią zaburzeniach.

Co to jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna jest złożonym procesem, w którym uczestniczą systemy sensoryczne oraz odbierający i przetwarzający docierające z nich sygnały mózg. Systemy sensoryczne, czyli układ dotykowy, układ przedsionkowy i układ proprioceptywny rozwijają się jeszcze na etapie życia płodowego. Nieco później, na bazie głównych systemów sensorycznych, rozwijają się zmysły, czyli zmysł dotyku, smaku, węchu, słuchu i wzroku. Wyróżniamy także inne zmysły, czyli np. zmysł równowagi, które pozwalają na prawidłowe odbieranie przez mózg obrazu otaczającego nas świata. Jeżeli bodźce z systemów sensorycznych nie docierają do mózgu w prawidłowy sposób, czyli są tłumione lub wyolbrzymiane, to mamy do czynienia z zaburzeniami integracji sensorycznej, które można zaobserwować już na początkowym etapie rozwoju nowo narodzonego dziecka. Zaburzenia procesów sensorycznych zdarzają się dość często i nie zawsze są związane z poważnymi schorzeniami oraz zaburzeniami rozwojowymi. Wspieranie rozwoju zmysłów dziecka oraz prawidłowego przebiegu procesu integracji sensorycznej polecane jest nie tylko w przypadku pojawienia się typowych sygnałów ostrzegawczych, które wskazują na problemy w tym obszarze.

Terapia integracji sensorycznej – kiedy warto udać się do specjalisty?

Od kilku lat dużo mówi się i pisze na temat znaczenie integracji sensorycznej, związanych z nią problemów oraz terapii, która pozwala wspierać rozwój dziecka i redukować związane z zaburzeniami procesu integracji sensorycznej problemy. O tym, że proces integracji sensorycznej nie przebiega w sposób właściwy, mogą świadczyć m.in.:

  • nadwrażliwość na docierające do dziecka bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe i ruchowe,
  • zbyt niska wrażliwość na bodźce,
  • nadaktywność,
  • niska aktywność,
  • problemy z koordynacją ruchową,
  • niechęć do kąpieli, mycia głowy, smarowania ciała kremem,
  • częste przewracanie się dziecka na prostej drodze, potykanie się o własne nogi,
  • niechęć do wykonywania różnych czynności manualnych rysowania, wycinania, lepienia z plasteliny,
  • problemy podczas rozszerzania diety, niechęć do niektórych pokarmów,
  • opóźnienie w rozwoju mowy,
  • późne rozpoczęcie nauki raczkowania i chodzenia,
  • problemy z koncentracją uwagi, które przekładają się na słabsze wyniki w nauce.

Dodano: 27 stycznia 2021, do kategorii Bez kategorii