PON-PT: 09:00 - 20:00
SOB: 09:00 - 16:00, ND: - nieczynne

Piłsudskiego 33d
05-300 Mińsk Mazowiecki

Centrum Terapii dla Dzieci i Młodzieży, Mińsk Mazowiecki

W ostatnim czasie coraz więcej słyszy się o autyzmie. Dzięki akcjom w prasie i mediach, coraz większe grono osób ma możliwość dowiedzieć się, co to za zaburzenie i z jakimi problemami spotykają się osoby nim dotknięte. Autyzm diagnozuje się u około jednego na 100 dzieci i choć został opisany ponad 70 lat temu, to wciąż jest zaburzeniem nie do końca wyjaśnionym. Nie są znane dokładne mechanizmy, które za nim stoją, ani jego przyczyny – mówi się o znaczeniu uwarunkowań genetycznych, uszkodzeń okołoporodowych czy też obniżonej możliwości do detoksykacji organizmu, lecz dalej jest to bardziej szukanie wyjaśnień, niż twarda wiedza naukowa. Tematyka zaburzeń ze spektrum autyzmu jest od wielu lat przedmiotem badań dużych ośrodków badawczych i dzięki temu obecny stan wiedzy – choć nie wyjaśnia przyczyn autyzmu – pozwala na coraz lepsze jego rozumienie i pomaganie osobom nim dotkniętym.

Autyzm jet zaburzeniem ogólnorozwojowym, co znaczy, że dotyka wielu obszarów funkcjonowania dziecka. Pierwsze objawy można zaobserwować najpóźniej do trzeciego roku życia, choć często pierwsze symptomy pojawiają się już u niemowląt. Typowymi obszarami, w których u dzieci autystycznych pojawiają się trudności, jest funkcjonowanie społeczne – czyli komunikacja z innymi ludźmi, opóźniony rozwój mowy, utrudniony kontakt wzrokowy. Są to również nadmierne przywiązanie do stałości otoczenia, niska tolerancja na zmiany oraz mała ilość zainteresowań i reakcji. U dzieci autystycznych pojawiają się również nadwrażliwość na bodźce zmysłowe – można ją poznać po tym, że maluch źle znosi głośne dźwięki, lubi bardzo mocny dotyk, albo jest nadwrażliwy, czy też toleruje pokarmy tylko o danej konsystencji czy konkretnym smaku. Objawów jest o wiele więcej, może też zdarzyć się, że dziecko reaguje na trudności w specyficzny tylko dla siebie sposób.

Warto też zaznaczyć, u każdego dziecka, u którego diagnozuje się zaburzenie ze spektrum autyzmu, objawy mogą wyglądać inaczej. Z tego powodu rozpoznanie autyzmu, czyli jego diagnoza jest procesem złożonym. Terapię dostosowuje się do tego, gdzie u konkretnego dziecka pojawiają się największe trudności. Powinny prowadzić ją osoby, które specjalizują się w pracy z dziećmi z tym zaburzeniem. Są to zazwyczaj pedagog specjalny, psycholog, logopeda i psychiatra. Wcześnie podjęta i profesjonalnie poprowadzona terapia stwarza dziecku szanse na znaczną poprawę w funkcjonowaniu.

Dodano: 13 maja 2017, do kategorii Blog